Serviciul evidență prestații sociale
Adresă: loc. Deva, Piata Garii, nr. 9A, jud. Hunedoara
Telefon: 0254/ 233340, 0254 / 233341
Fax: 0254/ 234384
Persoană de contact : LIVEZAN Antonela Clementina
Program de lucru: Luni – Joi: 7.30 - 16.00;
Vineri: 7.30 - 13.30;
Program cu publicul: Luni –Joi: 8,30-15,00
Beneficiari direcţi şi indirecţi: persoanele cu handicap, cu domiciliul aflat pe raza judeţului Hunedoara
Scurtă prezentare a serviciului:
Serviciul evidenţă prestaţii sociale este un serviciu specializat în cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Hunedoara ce funcţionează de la înfiinţarea şi organizarea acesteia prin Hotărârea C.J. Hunedoara nr. 129/2004, cu modificări şi completări ulterioare.
În viziunea serviciului persoana cu handicap este considerată deţinător de drepturi garantate prin lege şi prin convenţii internaţionale, respectând credinţa că toţi oamenii sunt egali şi trebuie respectaţi şi valorizaţi.
Activităţile din cadrul serviciului se desfăşoară în conformitate cu prevederile Legii nr. 448 / 2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Normele metodologice de aplicare, aprobate prin H.G. nr. 268/2007; alte acte normative şi ordine de specialitate ce vizează asistenţa şi protecţia specială a persoanelor cu handicap şi activitatea în funcţia publică, în cadrul D.G.A.S.P.C. Hunedoara.
Misiunea serviciului constă în luarea în evidenţă a persoanelor cu handicap; stabilirea şi acordarea drepturilor şi facilităţilor cuvenite acestora; informarea, consilierea şi îndrumarea persoanelor cu handicap și a reprezentanților lor legali, a altor persoane aflate în situaţii de dificultate sau risc social, pentru a asigura participarea acestora la viaţa activă a comunităţii, din punct de vedere economic, social şi cultural.
Atribuţiile :
- pune în aplicare și verifică modul în care sunt aplicate și respectate legile, normele, instrucțiunile și celelalte acte normative în vigoare în domeniu;
- gestionează/actualizează în permanență baza de date conținând persoanele cu handicap din judetul Hunedoara;
- transmite datele necesare exercitării prerogativelor de autoritate publică a altor instituții în baza solicitărilor/convențiilor de colaborare încheiate cu acestea;
- asigură acordarea consultanţei de specialitate în domeniul asistenţei sociale (pe problematica protecției, acordării și promovării drepturilor persoanelor cu handicap domiciliate pe raza județului Hunedoara);
- asigură acordarea (la cerere sau din oficiu) a drepturilor şi facilităţilor pentru toate categoriile de persoane cu handicap, minori și adulți, în termenii și condițiile prevăzute de legislația în vigoare (prestații sociale, transport gratuit interurban și urban, adeverințe încheiere credite auto și accesibilizare locuință, roviniete, etc);
- eliberarea de adeverințe, avize primării, etc. la solicitarea persoanelor cu handicap/reprezentanților legali ai acestora;
- verifică și răspunde de acordarea drepturilor de asistenţă socială;
- colaborează cu alte instituţii responsabile pentru a facilita accesul la obținerea drepturilor legale pentru persoanele cu handicap;
- orientează persoanele în nevoie către alte instituţii de asistenţă socială;
- realizează corespondența cu instituții / societăți comerciale / organizații neguvernamentale/ persoane cu handicap în vederea respectării drepturilor și obligațiilor persoanelor cu handicap din județul Hunedoara;
- elaborează propunerile de buget pentru acordarea drepturilor şi facilităţilor;
- tipăreşte mandatele poştale și documentația pentru bănci conținând sumele cuvenite persoanelor cu handicap cu titlu de prestații sociale prevăzute de legislaţia in vigoare;
- ține evidența și acordă la cerere sumele neachitate cuvenite (conform cu mandatele returnate/extrasele de cont doveditoare ale returnării sumelor) persoanelor care nu au beneficiat de prestații sociale în calitate de persoane cu handicap/reprezentanții legali/moștenitori ai persoanelor cu handicap;
- realizează documentația de contabilitate primară în vederea acordării prestațiilor sociale cuvenite persoanelor cu handicap;
- asigură verificarea deconturilor prezentate de societățile de transport interurban cu care s-au încheiat convenții de colaborare, întocmește propuneri de buget în acest sens și asigură solicitarea alimentării cu sumele necesare decontărilor precum și acordarea sumelor cuvenite transportatorilor pentru decontarea transportului interurban gratuit pentru persoanele cu handicap;
- asigură decontarea dobânzilor în cazul creditelor contractate de către persoanele cu handicap contractante de credite bancare, întocmește propuneri de buget în acest sens și asigură solicitarea alimentării cu sumele necesare decontărilor;
- dezvoltă parteneriate, colaborează cu consiliile locale şi ONG – uri, încheie convenţii de colaborare cu institutii de stat/societati comerciale/reprezentanţi ai societăţii civile în vederea acordării drepturilor și facilităților prevăzute de legislația în vigoare și/sau în scopul diversificării serviciilor sociale în funcţie de realităţile zonale pentru persoanele cu dizabilităţi;
- asigură gestionarea mijloacelor fixe și a obiectelor de inventar de la nivelul sediului din Aleea Romanilor, nr.7.
- asigură arhivarea documentelor create la nivelul biroului și predarea acestora la arhiva instituției;
- colaborează cu toate serviciile/birourile/compartimentele din cadrul D.G.A.S.P.C. în vederea efectuării unor lucrări de competența acestora, precum și pentru îndeplinirea corespunzătoare a atribuțiilor proprii;
- păstrează confidențialitatea informațiilor și datelor la care are acces în activitatea pe care o desfășoară;
- îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege sau dispuse de către conducerea instituţiei.
Proceduri de lucru
Dreptul la asistenţă socială sub formă de prestaţii sociale se acordă persoanelor cu handicap pe perioada valabilităţii documentului care atestă încadrarea în grad de handicap.
Dreptul la asistenţă socială sub formă de prestaţii sociale se acordă din oficiu în condiţiile prevăzute de lege.
In situatia in care persoana incadrata in grad de handicap nu doreste sa beneficieze de prestatii sociale, poate depune cerere in acest sens. Cererea se depune la autoritatea administratiei publice locale competente in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap si se transmite DGASPC Hunedoara in maximum 5 zile lucratoare de la inregistrare.
Persoana adulta cu handicap grav are dreptul la un asistent personal, in baza evaluarii sociopsihomedicale.
Copilul cu handicap grav are dreptul la un asistent personal.
Adultul cu handicap vizual grav poate opta pentru asistent personal sau indemnizaţie de însoţitor.
Persoanele cu handicap grav care au şi calitatea de pensionari de invaliditate încadraţi în gradul I de invaliditate pot opta pentru indemnizaţia pentru însoţitor prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru asistent personal. Dreptul de opţiune se menţine şi în cazul trecerii pensionarilor de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă.
Invalizii de război care au şi calitatea de persoane cu handicap grav şi sunt pensionari de invaliditate gradul I beneficiază atât de dreptul prevăzut la alin. (2), cât şi de dreptul prevăzut la art. 3 din Legea nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., cu modificările şi completările ulterioare.
Părinţii sau, după caz, reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav, persoana sau familia care a primit în plasament un copil cu handicap grav, adulţii cu handicap grav ori reprezentanţii legali ai acestora, cu excepţia celor cu handicap vizual grav, pot opta între asistent personal şi primirea unei indemnizaţii lunare.
Opţiunea se exprimă prin cerere adresată în scris Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului Hunedoara şi devine valabilă numai pe baza acordului exprimat în scris al acesteia.
Plata indemnizaţiei lunare se asigură de primăriile în a căror rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap grav.
Nu pot beneficia de indemnizaţia lunară:
a) părinţii sau reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav pentru care s-a stabilit măsură de protecţie specială, în condiţiile legii, la un asistent maternal sau într-un serviciu de tip rezidenţial;
b) adulţii cu handicap grav sau reprezentanţii lor legali, pe perioada în care adulţii cu handicap grav se află în îngrijirea şi protecţia asistentului personal profesionist, în centre rezidenţiale publice, cu excepţia centrului de tip respiro, ori în alte tipuri de instituţii rezidenţiale publice cu caracter social, medico-social, în care se asigură întreţinere completă din partea autorităţii administraţiei publice pe o perioadă mai mare de o lună.
c) persoanele cu handicap grav care sunt reţinute, arestate sau condamnate definitiv la o pedeapsă privativă de libertate, pe perioada reţinerii, arestării ori a detenţiei.
Persoana cu handicap aflata intr-una din situatiile de mai sus are obligatia de a comunica in termen de 48 de ore de la producere modificarea respectiva (care este de natura a afecta plata prestatiilor sociale).
In cazul persoanelor incadrate in grad de handicap „grav cu asistent personal”, acestea, sau reprezentantii lor legali, au obligatia de a se prezenta la sediul DGASPC – SEPS avand asupra lor documente privind veniturile (dupa caz, adeverinta venituri, adeverinta salariat, decizie pensie administrativa si dupa caz medicala, cupon pensie, etc), in vederea depunerii optiunii pentru asistent personal/indemnzatie de insotitor si pentru a primi, avizul pentru angajarea asistentului personal, respectiv pentru a beneficia de indemnizatie insotitor. Pensionarii de invaliditate gradul I care beneficiaza la data emiterii certificatului de incadrare in grad de handicap de indemnizatie pentru insotitor prin CJPAS si doresc sa beneficieze de indemnizatia pentru insotitor prin primaria de domiciliu, vor prezenta pe langa documentele de mai sus si copia cererii depuse la CJPAS Hunedoara (continand numarul de inregistrare) in scopul suspendarii indemnizatiei pentru insotitor.
Prestaţiile sociale au caracter lunar, se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii şi încetează cu luna următoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus la stabilirea dreptului.
Stabilirea, suspendarea sau încetarea dreptului la asistenţă socială sub formă de prestaţii sociale se face conform legii, în baza dispoziţiei Directorului General al Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului Hunedoara.
Părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului cu handicap în baza unei măsuri de protecţie specială, stabilită în condiţiile legii, beneficiază de prestaţii sociale, pe perioada în care îl are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere.
Prestatiile sociale acordate in coformitate cu prevederile Legii nr.448/2006, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap :
· Minorii in varsta de pana la 18 ani cu handicap de tip HIV/SIDA beneficiaza de o alocaţie lunară de hrană, calculată pe baza alocaţiei zilnice de hrană stabilite pentru consumurile colective din unităţile sanitare publice, care se acorda in baza documentului emis de catre primaria de domiciliu, in care se mentioneaza daca este cazul, perioada in care minorul a fost internat intr-o unitate spitaliceasca in luna anterioara, specificand in clar numarul de zile de spitalizare (ancheta sociala, tabel nominal,etc); in cazul in care primaria de domiciliu nu elibereaza un asemenea document, se va solicita persoanei in cauza/reprezentantului legal un document medical emis de catre medicul de familie/medicul specialist in acest sens;
Adultul cu handicap vizual grav primeşte pentru plata însoţitorului, prin D.G.A.S.P.C., (atunci cand a optat pentru acest drept) o indemnizaţie echivalentă cu salariul net al asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi. In cazul dosarelor persoanelor cu handicap vizual grav nou intrate in plata indemnizatia pentru insotitor se acorda din oficiu la data punerii in plata. Cuantumul indemnizatiei pentru insotitor este de 2363 lei.
· Începând cu data de 1 iunie 2024, adultul cu handicap beneficiază de următoarele prestaţii sociale:
Adultul cu handicap beneficiază, în condițiile prezentei legi, de următoarele prestații sociale:
a) indemnizație lunară, indiferent de venituri:
(i) 70% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, pentru adultul cu handicap grav; respectiv 529 lei/lunar
(ii) 53% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru adultul cu handicap accentuat; respectiv 350 lei/lunar
b) buget personal complementar lunar, indiferent de venituri:
(i) 30% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru adultul cu handicap grav; respectiv 199 lei/luna
(ii) 22% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru adultul cu handicap accentuat; respectiv 146 lei/luna
(iii) 12% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru adultul cu handicap mediu: respectiv 80 lei/luna
Părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu handicap în baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii, beneficiază de prestații sociale, pe perioada în care îl are în îngrijire, supraveghere și întreținere, astfel:
a) 60% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul copilului cu handicap grav; respectiv 463 lei/luna
b) 35% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul copilului cu handicap accentuat; respectiv 232 lei/luna
c) 12% din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul copilului cu handicap mediu. respectiv 80 lei/luna
Cuantumul prestatiilor sociale se actualizeaza in functie de prevederile legislatiei specifice.
Minorul cu handicap de tip HIV/SIDA beneficiaza de alocatie lunara de hrana in valoare de 33 lei/zi pentru perioada in care a fost ingrijit in familie.
Poate beneficia de alocaţie lunară de hrană, calculată pe baza alocaţiei zilnice de hrană stabilite pentru consumurile colective din unităţile sanitare publice, copilul bolnav de SIDA numai pe perioada în care este îngrijit în familie. Perioada in care a fost ingrijit in familie va fi certificata prin ancheta sociala emisa de catre primaria de domiciliu sau, in cazul in care primaria nu elibereaza ancheta sociala in acest sens, de adeverinta medicala cu privire la numarul de zile de internare din luna repectiva.
Minorii cu handicap scolarizati in unitati de invatamant special aflati in regim de internat pot beneficia de prestatia sociala pe perioada vacantei de vara (in situatia in care si-o petrec in familie), in baza adeverintei eliberate de unitatea scolara, care certifica faptul ca pe perioada respectiva minorii se afla in intretinerea familiei.
Nu pot beneficia de prestatii sociale:
a) adulţii cu handicap îngrijiţi şi protejaţi în centre rezidenţiale publice, cu excepţia centrului de tip respiro, ori în alte tipuri de instituţii rezidenţiale publice cu caracter social sau medico-social, în care se asigură întreţinere completă din partea autorităţii administraţiei publice pe o perioadă mai mare de o lună;
b) persoanele cu handicap care sunt reţinute, arestate sau condamnate definitiv la o pedeapsă privativă de libertate, pe perioada reţinerii, arestării ori a detenţiei;
c) adulţii cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri, aflaţi în îngrijirea şi protecţia asistentului personal profesionist.
Reluarea acordarii prestatiilor sociale se va realiza la cerere sau din oficiu (in lipsa cererii) dupa incetarea conditiilor ce au dus initial la suspendarea sau neacordarea acestora (incetarea masurii de protectie speciala, externare din centru, incetarea masurii de retinere, arest sau detentie, etc.), in baza documentelor doveditoare.
Prestatiile sociale se pot achita beneficiarilor prin mandat postal sau in cont personal deschis la una dintre institutiile bancare cu care AJPIS Hunedoara a incheiat conventii de colaborare in aceste sens.
In cazul in care se opteaza pentru plata pe cont personal sau cont de card, solicitantul depune la sediul DGASPC Hunedoara. urmatoarele documente :
1) cerere
2) copie extras de cont din care rezulta codul IBAN
3) copie act identitate
Prestatiile sociale neachitate din diverse motive (prin mandat postal sau cont personal) vor fi achitate la cerere de AJPIS Hunedoara
ACORDAREA SUMELOR PROVENITE DIN PRESTATII SOCIALE NEACHITATE
Persoana cu handicap sau reprezentantul sau legal (curator, tutore, persoana mandatata prin procura notariala) se prezinta la sediul institutiei noastre in vederea solicitarii sumelor restante si repunerii in plata, la AJPIS Hunedoara in vederea solicitarii sumelor returnate de catre Directia Regionala de Posta Timisoara/institutii bancare.
In cazul in care solicitantul este imputernicitul persoanei cu handicap, se solicita, procura speciala notariala(imputernicire) sau Sentina civila privind instituirea curatelei/tutelei, precum si actul de identitate al mandantului, curatorului sau tutorelui, dupa caz.
In cazul decesului titularului (persoana cu handicap), prestatiile sociale ramase neincasate de catre persoana cu handicap decedata, reprezentand indemnizatie si/sau bugetul personal complementar pe luna in care a avut loc decesul, si dupa caz, prestatiile sociale cuvenite si neachitate pana la deces, se platesc de catre AJPIS Hunedoara sotului supravietuitor, copiilor, parintilor sau, in lipsa acestora, celorlalti mostenitori, in conditiile dreptului comun.
In cazul in care prestatiile sociale nu au fost inca achitate, AJPIS Hunedoara va emite adeverintele privind persoana care este indreptatita a ridica aceste drepturi de la oficiile postale teritoriale.
Sumele susmentionate se platesc de catre AJPIS Hunedoara si se pot solicita in cadrul termenului de prescriptie (3 ani de la acordarea acestora).
GRATUITATEA TRANSPORTULUI INTERURBAN
1) Persoanele cu handicap grav și accentuat beneficiază de gratuitate pe toate liniile la transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafață și cu metroul.
2) Beneficiază de prevederile alin. (1) și următoarele persoane:
a) însoțitorii persoanelor cu handicap grav, în prezența acestora;
b) însoțitorii copiilor cu handicap accentuat, în prezența acestora;
c) însoțitorii adulților cu handicap auditiv și mintal accentuat, în prezența acestora, pe baza anchetei sociale realizate de către asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primăriei în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința persoana cu handicap;
d) asistenții personali ai persoanelor cu handicap grav;
e) asistenții personali profesioniști ai persoanelor cu handicap grav sau accentuat.
3) Legitimația pentru transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafață este valabilă pe întregul teritoriu al țării, fiind recunoscută de toate regiile de transport local, și este eliberată de direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, costurile fiind suportate din bugetele județelor, respectiv ale sectoarelor municipiului București.
In cazul legitimatiilor de calatorie pierdute/furate, in baza publicarii in presa a unui anunt privind pierderea/furtul, se vor elibera legitimatii noi. In cazul legitimatiilor deteriorate, se vor elibera legitimatii de transport interurban noi, cele deteriorate fiind anexate la dosarele administrative ale titularilor.
Persoanele cu handicap grav beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet de tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele de transport fluvial, pentru 24 de călătorii pe an calendaristic.
Beneficiază de prevederile alin. (1) și următoarele persoane:
a) însoțitorii persoanelor cu handicap grav, numai în prezența acestora;
b) asistenții personali ai persoanelor cu handicap grav.
Persoanele cu handicap accentuat beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet la tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, pentru 12 călătorii pe an calendaristic.
Beneficiază de aceste prevederi și însoțitorii copiilor cu handicap accentuat, numai în prezența acestora.
Persoanele cu afecțiuni renale care necesită hemodializă în alte localități decât cele de domiciliu beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet la tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial și peste numărul de călătorii prevăzut, în funcție de recomandarea centrului de dializă.
Persoanele cu handicap grav sau accentuat pot opta, la cerere, pentru acordarea gratuității la transportul interurban sau pentru acordarea de bonuri de carburant și/sau de bonuri valorice pentru alimentarea mijloacelor de transport electrice ori pentru decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul aflat în proprietatea acestora, familiei, asistentului personal sau însoțitorului, fără a depăși suma de 1.500 lei, anual, pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei, anual, pentru persoanele cu handicap accentuat;
De aceste prevederi) beneficiază și părintele, tutorele, asistentul maternal sau persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat în baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii.
DOBANDA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT
Persoanele adulte cu handicap grav sau accentuat pot beneficia de credit a cărui dobândă se suportă din bugetul de stat, prin transferuri de la bugetul Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități la bugetele direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, în baza unui contract privind angajamentul de plată a dobânzii pentru achiziționarea unui singur autovehicul și pentru adaptarea unei locuințe conform nevoilor individuale de acces, cu condiția plății la scadență a ratelor creditului, dar și cu condiția ca valoarea creditului să nu depășească 10.000 de euro, iar returnarea creditului să nu depășească 10 ani. În cazul achiziționării de autovehicule adaptate special pentru transportul persoanelor cu handicap netransferabile, dependente de scaunul cu rotile, valoarea creditului nu poate depăși 20.000 de euro, perioada de rambursare fiind de 15 ani
Persoanele adulte cu dizabilitate gravă sau accentuată, reprezentanții legali ai acestora, precum și reprezentanții legali ai copiilor cu dizabilitate gravă sau accentuată beneficiază de credit a cărui dobândă se suportă din bugetul de stat, prin transferuri de la bugetul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități la bugetele direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, în baza unui contract privind angajamentul de plată a dobânzii pentru tehnologii asistive și de acces, cu condiția ca valoarea creditului să nu depășească 10.000 de euro, iar returnarea creditului să nu depășească 10 ani.
Pentru a beneficia de prevederile art. 27 din lege, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are în îngrijire un copil cu handicap grav sau accentuat se adresează DGASPC Hunedoara in vederea eliberarii adeverinței privind acordul plății dobânzii la creditul obținut în temeiul prevederilor art. 27 din lege.
După obținerea adeverinței, solicitantul se adresează unei unități bancare în vederea obținerii creditului. În urma acceptului de creditare din partea unității bancare, direcția va încheia un angajament de plată a dobânzii, pe baza contractului de credit și a graficului de rambursare.
În funcție de destinația creditului obținut în condițiile legii, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are în îngrijire un copil cu handicap grav sau accentuat includ în dosar și următoarele documente:
a) proiectul lucrării de adaptare a locuinței conform nevoilor individuale de acces, însoțit de devizul de lucrări aferente adaptării; proiectul și devizul trebuie să fie întocmite de organe abilitate;
b) declarație pe propria răspundere a organului abilitat prevăzut la lit. a) din care să reiasă faptul că proiectul lucrării respectă cerințele de accesibilitate, în conformitate cu actele normative în vigoare; sau
c) copie de pe factura finală a autovehiculului sau copia legalizată a contractului de vânzare/cumpărare a acestuia.
(5) Graficul de rambursare a creditului se depune la direcție ori de câte ori acesta suportă modificări; direcția efectuează plățile în baza ultimului grafic de rambursare depus.(6) În situația în care beneficiarul creditului înregistrează restanțe la rambursarea acestuia, dobânda aferentă creditului se va suporta de către acesta.
SCUTIREA DELA PLATA TARIFULUI UTILIZARII DRUMIRILOR NATIONALE - ROVINIETA
Persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora, deţinători de autoturisme, beneficiaza de scutire la plata tarifului de utilizare a retelelor de drumuri nationale
In vederea obtinerii rovinetei gratuite persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora, deţinători de autoturisme, care doresc sa beneficieze de scutire la plata tarifului de utilizare a retelelor de drumuri nationale, vor depune fie la primariile din localitatea de domiciliu sau resedinta, si la directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului D.G.A.S.P.C. Hunedoara urmatoarele acte:
A. cerere (intocmita dupa caz de catre posesorul autoturismului – persoana cu handicap/asistent personal/insotitor)
B. documentul care atesta incadrarea in grad de handicap
C. actul de identitate – posesor autoturism
D. certificat de inmatriculare / talonul autovehiculului;
LEGITIMATIE ACORDATA PERSOANELOR CU DIZABILITATI
Legitimația acordată persoanelor cu dizabilități, este documentul oficial folosit în exercitarea drepturilor acordate persoanelor cu dizabilități, de legislația în vigoare, pe întreg teritoriul țării.
Legitimația este eliberată de direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București, costurile fiind suportate din bugetul acestora pe baza cererii scrise a persoanei cu dizabilități si a 2 fotografii dimensiune 2/3cm.
Legitimația este nominală, netransmisibilă și cu o perioadă de valabilitate egală cu cea a documentului de încadrare în grad de handicap.
În cazul pierderii, distrugerii sau furtului legitimației, persoana cu dizabilități va publica pierderea/distrugerea/furtul într-un cotidian de mare tiraj și va solicita Direcției generale de asistență socială și protecția copilului (DGASPC) eliberarea altei legitimații.
Eliberarea altei legitimații de către DGASPC se realizează în baza cererii scrise a persoanei cu dizabilități si a 2 fotografii dimensiune 2/3cm
Cererea se depune la DGASPC și va fi însoțită de o copie a cotidianului în care s-a publicat declararea pierderii/distrugerii/furtului legitimației.
ACORDAREA CARDULUI EUROPEAN DE DIZABILITATE
Cardul European pentru Dizabilitate este documentul prin care se oferă persoanelor cu dizabilităţi acces gratuit sau subvenționat parțial la evenimente culturale, sportive şi de petrecere a timpului liber etc., în funcție de pachetele de beneficii stabilite de statele membre ale Uniunii Europene participante la proiect, până în luna august 2020.
Cardul poate fi utilizat în statele membre ale Uniunii Europene participante la proiect: Slovenia, Cipru, Belgia, Italia, Estonia, Finlanda, Malta și România.
Se pot solicita electronic: prin trimiterea documentelor scanate (cerere si fotografie recenta 2/3cm) pe adresa de e-mail a DGASPC-ului din județul sau sectorul de domiciliu