Acte necesare în vederea evaluării persoanelor care solicită atestarea ca asistent maternal profesionist

1.      PROCEDURA DE ATESTARE A ASISTENTULUI MATERNAL conform Legii nr. 323/20.12.2024 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2024 privind conditiile de obtinere a atestatului, procedura de atestare si statutul asistentului maternal

       Persoana care doreste sa devina asistent maternal trebuie sa depuna la sediul  D.G.A.S.P.C. Hunedoara

-          Cerere de evaluare (Anexa 2)

-          Curriculum Vitae (Anexa 3)

-          Declaratie pe propria raspundere (Anexa 4 )

-          Acord cu privire la primirea in familie a unui copil / a unor copii (Anexa 5)

       Asistentul maternal este persoana fizică, atestată în condițiile Legii nr. 323/20.12.2024 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2024 privind conditiile de obtinere a atestatului, procedura de atestare si statutul asistentului maternal, angajată a direcției generale de asistență socială și protecția copilului, care asigură la domiciliul său sau, după caz, la reședința sa creșterea, îngrijirea și educarea copilului pe perioada aplicării măsurii de protecție specială a plasamentului, a plasamentului în regim de urgență pentru copilul separat, temporar sau definitiv, de părinții săi sau, după caz, în perioada de respiro a unui alt asistent maternal.

      POATE FI ATESTAT CA ASISTENT MATERNAL PERSOANA CARE INDEPLINESTE CUMULATIV URMATOARELE CONDITII:

a)       A implinit varsta de 21 de ani

b)      a absolvit invatamantul profesional sau liceal

c) prin comportamentul său în societate și profilul psihologic prezintă garanții morale cu privire la creșterea, îngrijirea și educarea copiilor;

d) persoana și soțul/soția prezintă disponibilități afective în relațiile cu copiii, confirmate în urma evaluării psihologice;

e) soțul/soția și copiii care au împlinit vârsta de 14 ani și care au același domiciliu sau, după caz, aceeași reședință cu solicitantul își exprimă acordul cu privire la primirea în familie a unui copil/a unor copii;

f) are domiciliul sau, după caz, reședința într-o localitate cu acces la servicii educaționale, medicale pentru copilul/copiii pe care îl/îi va primi în plasament și, după caz, la servicii de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilități;

g) are drept de folosință asupra unei locuințe care acoperă în mod corespunzător necesitățile de preparare a hranei, de igienă, educație și odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copilului/copiilor care urmează a fi primit/primiți în plasament și pentru care se poate asigura un spațiu individualizat de odihnă și efectuare a temelor;

h) cel puțin unul dintre membrii adulți ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuiește cu unul sau mai mulți membri.

NU POATE FI ASISTENT MATERNAL PERSOANA CARE SE AFLA IN URMATOARELE SITUATII:

a) a depășit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;

b) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni contra persoanei, contra autorității, contra înfăptuirii justiției, de corupție și de serviciu, precum și pentru infracțiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanțele dopante, de efectuare de operațiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;

c) are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnați prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracțiune din categoria celor prevăzute la lit. b) sau sunt înscriși cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;

d) a fost decăzută din drepturile părintești prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exercițiul drepturilor părintești, ca pedeapsă complementară;

e) suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;

f) are în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;

g) are istoric de violență pentru care a fost emis ordin de protecție provizoriu sau, după caz, ordin de protecție, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau conform prevederilor Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menționate;

h) a avut sau, după caz, are unul sau mai mulți copii naturali în sistemul de protecție specială;

i) a consimțit la adopția propriului copil, cu excepția situației în care copilul a fost adoptat de către soț;

j) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;

k) are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;

l) i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepția situației în care atestatul a fost retras la cerere.

 

2.      PROCEDURA DE ATESTARE A ASISTENTULUI MATERNAL

         Persoana care dorește să devină asistent maternal adresează o cerere de evaluare catre D.G.A.S.P.C. Hunedoara.

      În cuprinsul cererii se menționează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiții optime de creștere, îngrijire și educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de frați, copii cu dizabilități, precum și disponibilitatea de a prelua copii în regim de urgență sau în perioada de respiro a altui asistent maternal.

3.      CEREREA DE EVALUARE VA FI INSOTITA DE URMATOARELE DOCUMENTE:

-          curriculum vitae;

-          copie de pe cartea de identitate;

-          copie de pe cartea de identitate pentru persoanele cu care locuiesc;

-          copie de pe certificatul de naștere;

-          copie de pe certificatul de naștere pentru persoanele cu care locuiesc;

-          copie de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorț/certificatul de divorț, dacă este cazul;

-          copie de pe diploma de studii (se menționează);

-          copie de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosință a locuinței;

-          certificat de cazier judiciar;

-          certificat de cazier judiciar pentru persoanele care au împlinit vârsta de 14 ani cu care locuiesc;

-          certificat de integritate comportamentală;

-          certificate de integritate comportamentală pentru persoanele majore cu care locuiesc;

-          adeverință de venit;

-          adeverință medicală eliberată de medicul de familie din care să reiasă că nu sufăr de boli transmisibile;

-          adeverință medicală, pentru fiecare persoană majoră cu care locuiesc, eliberată de medicul de familie din care să reiasă că nu suferă de boli transmisibile;

-          certificat medical eliberat de medicul specialist din care să reiasă că nu sufăr de boli psihiceI nu sunt dependent de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope;

-          certificat medical, pentru fiecare persoană majoră cu care locuiesc, eliberat de medicul specialist, din care să reiasă că nu suferă de boli psihiceI nu este dependentă de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope;

-          declarație pe proprie răspundere din care rezultă că nu mă aflu în una din situațiile prevăzute de lege pentru care o persoană nu poate deveni asistent maternal;

-          recomandare/recomandări.

 

 

4. EVALUAREA SOLICITATA PRIN CERERE ESTE REALIZATA DE O ECHIPA DESEMNATA DE CONDUCEREA DIRECTIEI, FORMATA DIN PSIHOLOG SI ASISTENT SOCIAL.

            Întâlnirile realizate cu scopul evaluării sociale și psihologice se desfășoară la locuința solicitantului sau la sediul direcției.

            Fiecare membru al echipei de evaluare are obligația de a realiza cel puțin una dintre întâlnirile destinate evaluării la domiciliul sau, după caz, reședința solicitantului.

          După evaluarea socială și evaluarea psihologică în vederea pregătirii pentru exercitarea activității de asistent maternal, solicitantul participă la cursurile de formare. Cursurile de formare nu sunt parcurse de solicitantul care este absolvent de studii universitare în domeniul asistență socială, psihologie sau științe ale educației.

        Pe tot parcursul procesului de evaluare, persoana care solicită obținerea atestatului de asistent maternal are obligația de a informa direcția cu privire la eventualele schimbări care vizează îndeplinirea condițiilor de atestare.   

            Ulterior parcurgerii etapelor de evaluare, membrii echipei intocmesc Raportul final de evaluare a capacitatii de a se ocupa de cresterea, ingrijirea si educarea unui copil sau, dupa caz, a mai multor copii, care se comunica solicitantului in termen de 10 zile lucratoare de la inregistrare.

            Dupa primirea raportului final, solicitantul depune la sediul D.G.A.S.P.C. Hunedoara o cerere adresata Comisiei pentru protectia copilului Hunedoara prin care solicita eliberarea atestatului de asistent maternal, care se solutioneaza in 30 de zile calendaristice de la data inregistrarii.

            Comisia pentru protectia copilului Hunedoara, dupa analizarea raportului final, a audierii solicitantului se pronunta cu privire la admiterea sau respingerea cererii de eliberare a atestatului de asistent maternal.